onsdag 15. februar 2012

Blitsbruk

Erik Sundland

Som en liten opptakt til innføring i blits..
Her er et par bilder; Ett uten- og ett med bruk av blits. Målet var å beholde dagslyset, mens jeg samtidig lyste opp detaljene. Blitsen- og kameraet var begge stilt på Manuelle modi når blitsbildet ble skutt.
Brukte en vanlig blits på full styrke, med liten softboks på (kan kjøpes for noen hundrelapper), og slo blitsen i taket. Siden alt var manuelt, ville jeg kunnet gå rundt i stua og ta bilder av hva jeg ville, med nøyaktig samme resultat på hver eksponering. Dette ville ikke vært mulig hvis blitsen og kameraet hadde vært innstilt på automatikk, som man ofte gjør.

Manuelle innstillinger gjør det mulig å bestemme hvor mye man vil beholde av det eksisterende lyset ved hjelp av lukkertiden. Blitsen (blitsstyrken) bestemmes ved hjelp av å stille på blitsen, eller ved hjelp av kameraets blender. Det er med andre ord mulig å nøyaktig bestemme blandingsforholdet mellom eksisterende- og blitslys. For de som har en blitslysmåler, er det mulig å beregne- og tilpasse dette på noen få sekunder, uten å måtte prøve og "feile".





 
Tid brukt: Ca. ett minutt mellom første og siste bilde. Neste gang, ville jeg kunne gått rett på og tatt bildet fordi jeg har notert meg innstillingene. I det store, vil jeg kunne bruke disse innstillingene (med lette tilpasninger) i en hver liknende situasjon.

Kanskje greit når du skal ta bryllupsbilder i kirken... med store variasjoner i lyset. Kjekt å få med brudeparet?

:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar