torsdag 15. november 2012

Hvitbalanse

På forrige møtet i fotoklubben, snakket vi om bildet som ble premiert i fargekopi, og det blåstikket jeg mente å burde korrigeres.

Det har jeg gjort, det tok 4 sekunder. Med ytterligere litt opplysning av bildet, var det hele unnagjort på 30 sekunder.
 
Metode i Photoshop: Kommandoene: Image > Adjustments > Match Color > Neutralize. (dette ofte passer bra på denne typen fargekorreksjoner, selv om metodevalget ofte vil være annerledes ved andre typer fargestikk.)
...


Om bildet: Som jeg kunne se når jeg korrigerte, var hovedlyskilden = det gule lyset fra sola, og i k k e den blå himmelen.  Følgelig ville snøen ikke reflektere mye av det blå lyset, men heller vekte det røde. Den grå steinen viste helt klart at den ble opplyst av den gylne sola og tok farge fra den etter korreksjonen. Jeg tonet ned litt av den røde fargen i steinen i etterkant for å få fram den grå fargetonen og skape litt "spenning" i fargene.

Som vi snakket om; Snø er    i k k e   blå i skyggene, selv om dette brukes ganske bevisst av og til for å framheve/forsterke komplimentære farger.  Vi har nok vent oss til å se blå snø, snarere pga. manglende/gal hvitbalansering (både fra kameraene og pga. manglende korreksjon fra fotografene) enn fordi snøen er blå. Kanskje blå snø finnes? Verden er mangfoldig.


Snøbilder er bare ett av problemområdene ved hvitbalansering. I det store og hele """ødelegges""" en stor, stor del av bildene jeg ser av mangelfull hvitbalansering.
Dette gjelder såvel for profesjonelle fotografer som i vår egen fotoklubb.

Her har du "før/etter" bildet.

Bildet er gjengitt med tillatelse av fotografen: Cato Berge
 
 


 
(klikk på bildet for å se stort)
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar